Menentukan Sikap

Keputusan rasmi syura bersama sahabat. Apapun hasilnya menjadi tanggungjawab bersama.

Pertama, sejauh manakah keputusan itu sesuai dengan situasi, keperluan dan suasana yang dihadapi. Jadi, keputusan tidak seharusnya benar, tapi juga tepat. Keputusan yang benar jika tidak disampaikan pada waktu yang tepat, boleh jadi memperlihatkan sesuatu yang negatif.

Kedua, sejauh manakah keputusan itu berkesan dan memberikan mudarat yang lebih kecil. Oleh itu, untuk menentukan keputusan dua perkara diperlukan, pengetahuan yang mendalam mengenai syariat Islam (fiqh wahyu) dan pemahaman tentang realiti (fiqh realiti).

Ketiga, sejauh mana kita boleh konsisten dengan keputusan. Contoh Perang Uhud, Rasulullah konsisten dalam keputusannya. Kalaupun sesuatu keputusan harus diubah, perkara itu harus boleh dijelaskan kepada masyarakat supaya mereka tidak bingung.

Keputusan syura bukan segalanya. Di antara anggapan yang sering keliru adalah menganggap keputusan syura itu pasti benar. Oleh itu, mereka yang terlibat dalam syura sering merasa selamat dan tidak berfikir lagi. Padahal tidak begitu.

Selain itu, keadaan selalu dinamik. Situasi dan suasana selalu berubah. Perubahan itulah kadang-kadang memerlukan keputusan baru. Perubahan keputusan tidak selalu bererti hilangnya ketetapan. Tapi, ia menyebabkanberlaku ijtihad baru kerana ijtihad lama sudah selesai. Pendapat Imam Syafi'ie ada dua iaitu qaulun qadim (pendapat lama) dan qaulun jadid (pendapat baru).

Ketika dihadapkan beberapa pilihan yang memang tidak layak dijadikan pemimpin, kita harus memilih dan menentukan pilihan. Dalam hal ini, kaedah yang harus kita gunakan adalah memilih di antara yang paling sedikit mudaratnya kepada umat Islam. Bukan yang paling banyak dipilih oleh rakyat.


Oleh: Miey Aziz

Dipetik daripada buku Belajar Daripada Dua Umar

0 comments: